Kilka pomysłów w głowach, kilka spotkań, które już za nami i oto jest!
Sympozja nowych mediów, to projekt, który pragniemy zrealizować i do którego zapraszamy młodych, kreatywnych ludzi z całej Polski. To sympozjum, które organizują młodzi ludzi – studenci Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej pod opieką swoich wykładowców – dr Moniki Szeteli oraz dra Grzegorza Osińskiego. Tematem, który pragniemy podjąć są nowe media i techniki komunikacji. Chcemy zobaczyć jakie szanse i zagrożenia niosą za sobą.
Pomysł tytułu tegorocznego sympozjum zaczerpnęliśmy od Benedykta XVI. W Orędziu na 43. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Papież napisał: „W pierwszych latach Kościoła apostołowie wraz z uczniami szerzyli Dobrą Nowinę w świecie grecko-rzymskim. W tamtych czasach, aby ewangelizacja mogła być skuteczna, należało wnikliwie zrozumieć kulturę i obyczaje ówczesnych ludów pogańskich, żeby móc dotrzeć do ich serc i umysłów. Podobnie i dziś głoszenie Chrystusa w świecie nowych technologii, wymaga dogłębnego ich poznania, aby móc je potem odpowiednio wykorzystać. Szczególnie do was, młodych, którzy z naturalną niemal łatwością posługujecie się tymi nowymi środkami komunikacji, należy zadanie ewangelizacji tego «cyfrowego kontynentu». Z entuzjazmem głoście Ewangelię waszym rówieśnikom!”
Rzeczywistość kształtowana dziś przez świat medialny jest nie tylko nieprawdopodobnie dynamiczna, ale i trudna do uchwycenia badawczo. Kontaktujemy się między sobą stale, bez względu na czas i przestrzeń. Coraz częściej medioznawcy stawiają sobie pytanie, w jaki sposób mówić o tym, czego jesteśmy nie tylko świadkami, ale i uczestnikami.
Nowe media są dla nas naturalnym środowiskiem egzystowania. Zdecydowanie bardziej preferujemy hipertekst, grafikę, obraz w komputerze czy w innych urządzeniach multimedialnych niż słowo pisane. Ponadto nasz sposób myślenia i przyswajania wiedzy jest inny niż pokolenia naszych rodziców czy nauczycieli. Sytuacja ta, wymaga namysłu naukowego i właśnie do niego, pragniemy zaprosić młodych naukowców.
Poszukujemy odpowiedzi na pytania: jaki powinien być badacz tej rzeczywistość? W jaki sposób, jakimi narzędziami, adekwatnymi do tej sytuacji trzeba ją badać?
Zapraszamy do współpracy filozofów, teologów, socjologów, antropologów, kulturoznawców, językoznawców, medioznawców, badających różne aspekty oddziaływania sieci, pedagogów i politologów, Szczególnie ważna będzie dla nas obecność ekonomistów i prawników, rozstrzygających coraz bardziej skomplikowane zagadnienia związane z nowymi mediami, a przede wszystkim informatyków, matematyków i fizyków, którzy mogą nam powiedzieć o sieci więcej, niż się spodziewamy.
Zapraszamy do przygotowania swoich wystąpień w ramach jednego z czterech głównych tematów:
1. Cyfrowy kontynent
- Rodzaje nowych mediów internetowych;
- Konwergencja mediów;
- Multitasking;
- Nowe media w strategiach public relations;
- Nowe media w komunikowaniu politycznym;
- Redystrybucja władzy;
- Życie w cyfrowym świecie. Nowa (?) antropologia codzienności;
- Współczesny prosument;
- Blogerzy i youtuberzy celebrytami XXI w.;
- „Cyfrowe bąble”;
- Uzależnienia.
2. Cyfrowe podwórka
- Prawodawstwo wobec nowych blogi;
- Media społecznościowe;
- Mikroblogi;
- Słowo i obraz. Media społecznościowe versus media tradycyjne;
- Smartfon-mobilne studio dziennikarskie;
- Media społecznościowe – rozwój czy zmierzch;
- Portale, wortale, blogi, newslettery i kanaly RSS-metody rozpowszechniania informacji;
- Aplikacje w służbie dziennikarstwu informacyjnemu;
- Social media narzedzia redakcji informacyjnej i publicystycznej;
- Reklama natywna;
- Dziennikarstwo antycypacyjne;
- Gry informacyjne;
3. Cyfrowa edukacja
- E-learning;
- WebQest;
- Webinaria;
- MOOC (massive open online course);
- Perspektywy rozwoju komunikowania;
- Pedagogiczne konteksty internetu;
- Sieć jako wyzwanie badawcze;
- Językowe aspekty internetu;
- Etyczny i prawny wymiar internetu.
- Humanistyka cyfrowa.
4. Cyfrowy smog
- Neuronauka w przestrzeniach sieciowych;
- Cyfrowe wykluczenie;
- Big data;
- Internet rzeczy;
- Inteligentne miasta;
- Technologie typu wearable;
- Botnety;
- Phishing, pharming;
- Cyberbulling;